ANALIZĂ. Cum a devenit China principalul actor din industria auto la nivel mondial
14.11.2025
        
Distribuie acest articol!   

Când primele mașini chinezești au apărut pe piețele internaționale, în urmă cu câțiva ani, producătorii consacrați încă erau relaxați și zâmbeau ironic. Blockbusterele chinezești și-au găsit clienții doar pe piețele emergente, în cel mai bun caz. Pe piețele occidentale, nici măcar cele mai mici prețuri nu au putut convinge.

Acest lucru a avut consecințe, dar inițial acestea au rămas neobservate la nivel mondial. Dar în China au apărut numeroase companii specializate pe mobilitatea electrică.

Rezultatul: dintre cele zece cele mai bine vândute modele electrice la nivel mondial anul trecut, nu mai puțin de șapte au provenit de la grupul chinez BYD. Un colos care, să nu uităm, a început ca producător de baterii în 1995 și s-a lansat ca producător de automobile în 2003.

Astăzi nimeni nu mai râde de producătorii chinezi. Cel mult, unii continuă să pună acelor modele eticheta „chinezărie”. O fac însă din ignoranță sau reavoință. În realitate, China preia din ce în ce mai mult conducerea tehnologică în industria auto, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanță strategică Roland Berger (Automotive Disruption Radar 14).

„China se mișcă într-un ritm rapid și domină acum toate domeniile cheie ale industriei auto – de la cota de piață a mașinilor electrice la infrastructura de încărcare și sistemele de asistență a șoferului bazate pe inteligență artificială. În plus, producătorii chinezi dezvoltă vehicule noi în termen de 24 până la 40 de luni, în timp ce europenii au nevoie de 48 până la 60 de luni.”

Wolfgang Bernhart, partener la Roland Berger

Conform acestui studiului, 95% dintre potențialii clienți din China intenționează în prezent să cumpere un model electric ca următor vehicul. Totuși, studiul omite să menționeze că acest interes nu este în întregime voluntar. Guvernul de la Beijing și din provincii, precum și companiile de asigurări îngreunează achiziționarea unui model clasic cu motor cu ardere internă.

În timp ce vehiculele electrice pot fi înmatriculate și asigurate rapid și ieftin, fanii propulsiei convenționale trebuie să depășească obstacole mari și, mai ales, costisitoare, pentru a obține înmatricularea. Nu e de mirare că plăcuțele de înmatriculare verzi domină șoselele din China.

Între timp, ponderea vehiculelor electrice în înmatriculările din China a crescut la 25%, în timp ce ponderea din Europa a stagnat la 12%. În Germania, ponderea consumatorilor care își pot imagina trecerea la un vehicul electric a scăzut de la 55% în 2021 la 45% în prezent.

Mai mult, producătorii chinezi domină acum piața internă, iar aceasta nu se va schimba, conform studiului. Ca răspuns, producătorii europeni caută din ce în ce mai mult parteneri chinezi pentru a-și asigura cota de piață.

După China, Coreea de Sud, Olanda, Norvegia, Suedia și Singapore ocupă următoarele locuri în studiul Berger. Germania ajunge pe locul șapte în această listă și, potrivit experților, acumulează puncte în ciuda scăderii vânzărilor de modele electrice, datorită „activității sale continue de brevetare” și a procedurilor rapide de aprobare pentru funcțiile de conducere autonomă.

Cu toate acestea, în același timp interesul pentru mobilitatea partajată și opțiunile digitale de achiziționare a mașinilor este în scădere. Clienții și furnizorii sunt foarte precauți în aceste domenii.

În timp ce Germania își menține poziția printre țările dominante în industria auto, piața SUA scade semnificativ, ajungând doar pe locul 14. Experții de la Roland Berger observă un interes în scădere pentru noile tehnologii în SUA, iar izolarea tot mai mare a pieței în fața problemelor politice și a expirării subvențiilor guvernamentale contribuie la incertitudinea clienților, ceea ce se traduce în cele din urmă printr-o scădere a impulsului inovației.

În ultimii ani, China și-a asumat un rol global de lider, în special în sectorul software. De altfel, lumea a putut deja observa acest lucru cu câțiva ani în urmă, în planurile definite de guvern, dar se pare că nu a fost luat în serios. Prin urmare, Roland Berger sfătuiește producătorii auto să încheie alianțe cu producătorii chinezi. Pentru că „devine o chestiune de supraviețuire să combini alianțele strategice, expertiza în software și să te adaptezi la diferențele piețelor. Producătorii auto vor trebui să lucreze cu două sisteme în viitor: unul pentru China, unul pentru restul lumii.”

Distribuie acest articol!