În ciuda creșterii puternice din Europa, producătorul chinez BYD are dificultăți pe teren propriu
05.11.2025
        
Distribuie acest articol!   

Profiturile BYD au scăzut pentru al doilea trimestru consecutiv, colosul chinez fiind o victimă a războiului aprig care se să mai nou în China, în privința prețurilor.

Perspectivele se complică pentru BYD pe piața locală, chiar dacă producătorul chinez părea să fi găsit în Europa un nou teren de joc. Gigantul vehiculelor electrice a anunțat o contracție bruscă a profitului, în al treilea trimestru din 2025.

Conform unui raport depus la Bursa de Valori din Hong Kong, profitul net al grupului a scăzut cu 32,6% față de anul precedent, la 7,82 miliarde de yuani (aproximativ 950 de milioane de euro). Acesta este al doilea trimestru consecutiv de scădere pentru BYD, o companie obișnuită să înregistreze rezultate record. Veniturile au scăzut și ele, însă doar cu 3%, la 195 de miliarde de yuani (23,6 miliarde de euro).

Este o contraperformanță surprinzătoare pentru o companie care își propune să devină liderul mondial în domeniul vehiculelor electrice. Anul trecut, BYD a depășit chiar și Tesla în ceea ce privește volumul vânzărilor și a trecut de pragul simbolic de 100 de miliarde de dolari venituri anuale.

Acest succes a fost construit pe baza unui război aprig al prețurilor, care se dă pe piața chineză. O piață pe care cererea stagnează, iar concurența se intensifică.

Încă din primăvară, producătorii sunt angajați într-un război al prețurilor fără precedent. Unele mărci nu au ezitat să reducă prețurile cu peste 30%. BYD, acuzată fără a fi numită direct de Asociația Producătorilor de Automobile din China, a aplicat reduceri de până la 34%, la aproximativ 20 de modele, cu scopul de a-și vinde stocurile, pe o piață saturată. Rezultatul: marjele se micșorează, iar profiturile se diminuează.

În spatele acestor cifre mediocre, marca păstrează însă un avantaj cheie: adaptabilitatea și tacticile de vânzare agresive. O strategie riscantă pe termen scurt, dar care i-ar putea permite să-și impună definitiv numele pe scena mondială.

În timp ce vânzările BYD în China încetinesc, în Europa sunt în plină expansiune. Pe Bătrânul Continent, BYD doboară record după record, cu o creștere de 250% a vânzărilor în prima jumătate a anului și peste 13.000 de vehicule vândute în septembrie, reprezentând o creștere de 272% față de anul precedent, potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile. Și asta în ciuda tarifelor impuse de Bruxelles, care penalizează subvențiile masive acordate de Beijing campionilor săi industriali.

BYD, însă, nu intenționează să fie ținută pe loc: prima sa fabrică europeană, amplasată la Szeged, în Ungaria, este programată să înceapă producția în această iarnă. Această locație strategică îi va permite să ocolească barierele vamale europene și să își consolideze poziția față de alți jucători europeni.

Distribuie acest articol!