Situația Tesla nu pare să se îmbunătățească, ci dimpotrivă. De câteva luni, compania americană a înregistrat o scădere drastică a vânzărilor.
Există mai multe motive pentru această schimbare. În primul rând, este cauzată de concurența din ce în ce mai acerbă, în special din partea producătorilor chinezi. Dar asta nu este tot!
Gigantul auto cu sediul în Texas a suferit un boicot semnificativ la nivel global, provocat de comportamentului CEO-ului său, Elon Musk, și pozițiilor sale politice. Drept urmare, înmatriculările au scăzut vertiginos. Iar problemele nu s-au încheiat, deoarece marca se confruntă mai nou cu dificultăți și în China.
În această țară vânzările Tesla sunt în cădere liberă. În octombrie au fost vândute doar 26.006 vehicule, acesta fiind, pur și simplu, cel mai slab rezultat înregistrat de Tesla în China, în ultimii trei ani. Cu un an mai devreme, marca vânduse peste 40.000 de vehicule în aceeași lună. Scăderea este absolut brutală, până la 35,8%. Pentru o marcă considerată mult timp intangibilă, acest regres este, în mod evident, o lovitură majoră.
Dar cum se explică această cădere? Ei bine, pe cea mai mare piață auto din lume, concurența nu a fost niciodată mai acerbă. Mărcile locale lansează o multitudine de modele, adesea mai accesibile, uneori mai bine echipate.
Între timp, Tesla și-a văzut cota de piață scăzând la 3,2%. Cândva un simbol al modernității, marca lui Elon Musk pare să-și piardă din strălucire în rândul șoferilor chinezi. Din ianuarie, constructorul a vândut cu 40.000 de mașini mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut, reprezentând o scădere de 9%. Analiștii indică mai multe motive pentru a explica acest fenomen.
În primul rând, lansarea Modelului YL, o versiune extinsă a SUV-ului emblematic al mărcii, nu a avut efectul dorit. Acest model, destinat exclusiv pieței chineze, se luptă să câștige teren. Consumatorii preferă modelele producătorilor locali, care adesea sunt chiar mai îndrăznețe. Și, din păcate, exporturile de la fabrica din Shanghai nu au fost suficiente pentru a compensa încetinirea. Chiar și luând în considerare aceste aspecte, Tesla este încă în scădere cu aproape 10% față de anul precedent. Iar marea problemă este că scăderea nu este una temporară și contrastează tot mai mult cu ascensiunea mărcilor chinezești.
Xaiomi, de pildă, se bucură de un succes imens. Berlina SU7 și SUV-ul YU7 se vând ca pâinea caldă: 48.654 de unități doar în octombrie! Aceste modele sunt concurenți direcți pentru Tesla Model 3 și Model Y. Pentru a contracara, compania americană tocmai a lansat o nouă versiune Model Y, cu autonomie mai mare. Tesla speră că aceasta va reaprinde interesul publicului chinez, dar nimic nu mai este sigur.
Între timp, si imaginea Tesla este în scădere. Cumpărătorii chinezi caută acum vehicule mai personalizate, mai conectate și, mai presus de toate, produse local.
Nici în Europa, situația nu este cu mult mai bună pentru Tesla. Octombrie a fost cea mai slabă lună din ultimii doi ani, în ciuda unei piețe de vehicule electrice care dă semne că își regăsește apetitul.



















