Industria auto europeană se confruntă în prezent cu dificultăți, blocată în indecizie, în timp ce China avansează cu o viteză amețitoare, iar Statele Unite își protejează piața cu bariere tarifare. Șoferii, la rândul lor, cer bun simț, claritate și, mai presus de toate, prețuri mai mici la automobile.
„Prețul de achiziție rămâne criteriul cel mai invocat în toate țările”, potrivit Cetelem Automotive Observatory, un studiu efectuat de Harris Interactive în 13 țări (9 în Europa, precum și Turcia, Japonia, China și Statele Unite). În total au fost intervievate 15.774 de persoane, cu vârsta de 18 ani și peste, intervievate între 30 iunie și 11 iulie 2025.
Patru ani de crize sanitare, geopolitice și economice au avut un impact grav asupra industriei auto europene. Înmatriculările de mașini noi au stagnat la 11,75 milioane pe an din 2020, reprezentând un deficit cumulativ de peste 20 de milioane de autoturisme în ultimii cinci ani, conform studiului.
Mașina rămâne adesea mijlocul de transport esențial pentru naveta la serviciu, pentru călătoriile suburbane sau rurale. Cu toate acestea, în mod paradoxal, devine din ce în ce mai inaccesibilă pentru majoritatea clienților și este percepută treptat ca un articol de lux.
În ciuda acestui fapt, interesul pentru automobile nu dispare. „În aproape toate țările incluse în acest studiu, 9 din 10 persoane spun că au o imagine bună sau chiar excelentă referitoare la mașinile noi”, notează autorii studiului. Printre acestea se numără și tinerii. Trei din patru au o imagine pozitivă despre producătorii de automobile, iar șapte din zece rămân fideli mărcilor lor. Automobilul nu este doar un instrument utilitar. Este, de asemenea, un element de autonomie, libertate și uneori chiar identitate.
Pentru a opri spirala negativă, Cetelem Automotive Observatory 2026 evidențiază cinci pârghii cheie. Pentru șoferi, realitățile bugetare eclipsează toate celelalte considerații, deci „prețul de achiziție rămâne criteriul cel mai frecvent invocat în toate țările”.
Costul de proprietate (combustibil, întreținere, asigurare) devine, de asemenea, din ce în ce mai împovărător. Jumătate dintre cei chestionați consideră că este esențial să se scadă prețurile mașinilor pentru a le face mai atractive. Pentru a realiza acest lucru, trei din patru șoferi solicită ca reducerea prețurilor vehiculelor noi să fie realizată prin reducerea marjelor de profit ale producătorilor. Șase din zece acceptă relocarea producției în zone cu costuri mai mici ale forței de muncă, inclusiv în afara Europei, dacă acest lucru duce la scăderea prețurilor mașinilor. „Controlul prețurilor de către autoritățile publice” este, de asemenea, o măsură luată în considerare de șoferi. Cei cu vârsta cuprinsă între 30 și 49 de ani, locuitorii orașelor mari și familiile cu copii cred în controlul prețurilor pentru a facilita achizițiile de mașini.
Opt din zece șoferi aprobă stimulentele pentru achiziție. Dar aceste măsuri vor rămâne ineficiente dacă nu sunt însoțite de o viziune strategică. Peste 70% dintre șoferii europeni își doresc „o relaxare” a standardelor și reglementărilor. De asemenea, aceștia privesc pozitiv o ajustare a acestor standarde în funcție de tipul de vehicul și de tipul de drum utilizat, pentru a le adapta la vehicule și utilizările acestora. Acest lucru ar putea deschide calea pentru dezvoltarea mașinilor kei (urbane, de dimensiuni foarte mici) europene.
Șapte din zece șoferi sunt sensibili la design, iar Europa de Vest începe să se plictisească și acuză modelele uniforme, constrângerile de reglementare și lipsă de îndrăzneală. Stilul nu este un lux, ci un factor economic: atrage, seduce, influențează alegerile și promovează loialitatea. „Aproape 7 din 10 persoane spun că sunt atrase de aspectul unei mașini pe care o văd pe stradă”, afirmă studiul. Aceasta reprezintă o oportunitate pentru producători, deoarece aproape 40% dintre șoferi spun că „nu sunt atrași de vehiculele actuale și regretă lipsa lor de diversitate estetică”.
De asemenea, pe piață există prea multe opțiuni, prea multă complexitate, prea multe costuri. Șoferii își doresc o ofertă axată pe elementele esențiale. O treime dintre consumatori își doresc mai puține opțiuni, un sfert își doresc vehicule mai compacte și tehnologii mai puțin costisitoare. Sistemele ADAS (Sisteme Avansate de Asistență a Șoferului) reprezintă un cost suplimentar mediu de 500 de euro pe vehicul, în funcție de model, potrivit Cetelem.
Trei din patru șoferi susțin reducerea numărului de modele, iar două treimi încurajează cumpărarea de mașini second hand și recondiționate. Șapte din zece șoferi apreciază reprezentanțele auto, dar unul din doi se îndoiește de relevanța acestora. Politicile publice au fost îndreptate împotriva lor, în special în Germania și Franța. Modelul de achiziție 100% online este controversat, popular în China, dar respins în Japonia și Olanda. Experiența umană rămâne crucială: Europa nu poate ignora acest aspect dacă dorește să mențină o relație de încredere cu clienții săi.
Mesajul șoferilor este clar: „Prețul de achiziție rămâne criteriul cel mai invocat în toate țările”. Pentru ei, o mașină nu poate deveni un lux. Pentru Europa, aceasta este acum o alegere strategică. Redresarea nu este doar o chestiune de economie, ci și de justiție socială și echitate teritorială.



















